Etappe 1

21-08-11

Metz > Saverne (treinreis) > Saverne-Senones
109 km

De volgende ochtend op de camping in Metz baalt Willem behoorlijk. Hij is een handdoek vergeten mee te nemen. En het is natuurlijk zondag. Op de een of andere manier is het altijd zondag in zo’n situatie. Ik heb bijna niet geslapen, want naast mij stond een Engels gezin met een jongetje dat voortdurend hoestte. We beginnen de dag met een boemeltje naar Saverne. Op het station van Saverne is alles dicht. Er is wel een aardige stationschef die ons ons eerste stempel geeft.

We rijden meteen al een stukje verkeerd. We willen ons uiteraard wel precies aan het voorgeschreven traject houden. We fietsen terug – het is maar een klein stukje – en pakken de draad weer op. Er verschijnt een man van middelbare leeftijd op een mountainbike, die ons perse de juist weg wil wijzen. Hij zegt dat we verkeerd zitten, maar we weten zeker dat we goed rijden. Koppig al hij is blijft hij aandringen dat hij ons wel op de juiste weg wil begeleiden. Ik begin mij te vervelen, want zo komen we geen steek verder. Ik heb het maar afgekapt met ‘schön gut, I know the way’ en toen was ie snel weg.

De eerste cote: Cote du Spielberg. Het begint me toch te regenen en onweren. Nou, dat hebben we dan ook maar meteen gehad. Zeiknat van de plotselinge stortbui houden we ons enigszins schuil aan de kant van de weg. Op weg naar de eerste col: Col de Valsberg. Op de col is Willem verbaasd dat ik mijn jas had aangehouden. We gaan richting Dabo. We pakken nog een extra colletje – we zijn nog fris aan het begin van de tocht, dan doe je dat soort stupide dingen – de Col de la Schleif. Terug naar beneden en we vervolgen onze weg naar Dabo. Aldaar lunchen we in een fancy restaurantje van – blijkbaar – kattenliefhebbers. Nog een cotetje hier en een colletje daar en daarna stempelen in Abreschviller. Het is daar uitgestorven (zondag). Gelukkig is er een hotel met een aardige mevrouw die wel een stempel voor ons heeft. Het blijkt in de loop van de tocht dat het halen van een stempel in het speciale stempelboekje van de Honderd Cols Tocht heel gemakkelijk is. Bijna iedereen bij een hotel, benzinepomp of treinstation is bereid een stempel te geven. We drinken een Diabolo.

We moeten een klein stukje terug en dan richting de Col du Donon. Dat valt mij toch wel vies tegen. In mijn herinnering was deze minder zwaar. Weliswaar hebben we deze col in een eerdere fietstocht vanaf de andere kant beklommen, maar toch. Het is inderdaad de weg omhoog die we in 2007 met Tom van Eyck hebben afgedaald. Helemaal kapot boven aangekomen (nog niet de Donon) bij een oorlogsmonument gaan we in het gras liggen. Iets verderop is dus de Col du Donon. We gaan een stukje naar beneden om het col-bord te fotograferen. Later in de tocht blijkt dat het gewilde bord voor een trots foto-moment tot onze ergernis lang niet altijd aanwezig is op een col. We vervolgen onze weg via een ‘route forestière’. Het is een mooie afdaling. Er komt tussendoor nog een steil klimmetje, de Col de Praye. Willem bekent 2 keer gestopt te zijn en bekent 2 dextrootje te hebben genomen. We merken allebei dat onze remgrepen behoorlijk glibberig zijn. We komen langs allerlei houtindustrie-achtige terreinen.

We komen aan in Senones, alwaar we een camping opzoeken. We gaan eerst een hapje eten alvorens de tent op te zetten. Omdat in Frankrijk de keukens in restaurants vrij vroeg sluiten, zo rond een uur of 2 ‘s middags en rond 8 uur ’s avonds, is het zaak om ruim voor die tijd aan te komen om nog een fatsoenlijk maal te bemachtigen zonder gestress in verband met tijdsdruk. In de loop van de tocht blijkt dit nog wel een voor problemen te zorgen. Willem bestelt Andouillette, want dat klinkt wel interessant. Het blijkt orgaanvlees te zijn met rioolsmaak. Dapper werkt hij het leeuwendeel naar binnen. De anderhalve man en een paardenkop bij het retaurantje staren ons een beetje aan. De camping is bijna uitgestorven op 1 stelletje na. Het ziet ernaar uit dat we de kletsnatte tenten in het donker op moeten zetten. Het is wel lekker stil ‘s nachts.